utimas.uitm.edu.my


Persatuan Akademik Universiti Teknologi MARA

  Home Kenyataan Akhbar & Lampiran
Kenyataan Akhbar & Lampiran
Utusan Malaysia - Semak Semula Skim Gaji Pensyarah UiTM PDF Print E-mail
Wednesday, 01 June 2011 00:00

 
Berita Harian - Pensyarah IPTA DG45 wajar diberi gaji setaraf skim guru cemerlang PDF Print E-mail
Tuesday, 08 February 2011 00:00

 
Kenyataan Akhbar & Lampiran PDF Print E-mail
Monday, 24 May 2010 15:37

Kenyataan Akhbar & Lampiran

  • Keratan Akhbar 14 September 2006

  • Petikan dari utusan

 

Thursday, October 8, 2009

Jangan henti hantar pelajar ke Indonesia – UTiMAS

PERSATUAN Akademik Universiti Teknologi Mara (UTiMAS), persatuan yang mewakili kumpulan Profesor dan Profesor Madya UiTM menyokong penuh kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa kerajaan tidak akan menghentikan penghantaran pelajar kursus kritikal ke Indonesia ekoran bencana alam di negara itu. Menurut Muhyiddin, semua pihak yang bertanggung jawab termasuk pegawai-pegawai tinggi universiti dan Kementerian Pengajian Tinggi, JPA, MARA dan yayasan-yayasan negeri tidak perlu mengkaji semula program penghantaran pelajar yang sedia ada. Kenyataan itu dibuat sebagai maklum balas daripada kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia Terengganu, Ahmad Razif Abd. Rahman dalam Kosmo! Ahad (4 Oktober 2009) bahawa pihaknya mula berkira-kira untuk menghentikan penghantaran pelajarnya tajaannya ke Indonesia dan mencari negara yang lebih selamat seperti Poland dan Hungary.

UTiMAS merasakan di saat negara sahabat menghadapi bencana sepatutnya kita harus lebih bersimpati terhadap negara tersebut dan rakyatnya. Sebenarnya Indonesia telah memberikan 6,000 tempat sekarang ini bagi pelajar-pelajar Malaysia untuk mengikuti kursus perubatan di pelbagai universiti Indonesia sebagai satu alternatif terbaik kepada pelajar-pelajar cemerlang Malaysia untuk mendapatkan ijazah perubatan. Malaysia tidak mempunyai ruang dan jumlah tempat pengajian yang mencukupi dalam bidang perubatan. Ini ditambah lagi dengan jumlah doktor yang amat kurang khususnya doktor bumiputera di negara ini.

Negara memerlukan bilangan doktor mahir dan terlatih pada kadar 1 doktor untuk 500 orang penduduk. Dan mengikut nisbah terkini ialah 1 doktor berbanding 1,169 orang. Ini ditambah dengan kebimbangan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohd. Khaled Nordin yang mengakui jumlah pelajar Melayu dalam bidang kritikal di IPTA agak rendah berbanding kaum lain di negara ini. Sehubungan itu, UNiMAS meminta ibu bapa tidak bimbang dengan keadaan di Indonesia kerana pihak Universitas Andalas sendiri melalui Pembantu Rektor Bidang Perancangan, Kerjasama dan Sistem Informasi, Dr. H. Elfi Sahlan Ben Apt menyatakan bahawa pihak Universitas Andalas akan memulihkan pengajian dan kampus mereka dengan cara terbaik dan memulakan pengajiannya termasuk bidang perubatan bermula 12 Oktober ini.

Mengikut sistem pendidikan pengajian tinggi Indonesia, buat masa ini tidak mungkin pelajar di Padang dapat ditempatkan atau diterima belajar di universiti-universiti lain di Indonesia. Tidak mungkin juga bagi universiti tempatan yang mempunyai tempat terbatas untuk menerima 330 orang pelajar Padang untuk menyambung pengajian mereka di universiti-universiti tempatan. Kecuali hanya kerajaan memberikan arahan yang luar biasa kepada pentadbiran-pentadbiran universiti tempatan dan itu akan mengakibatkan jumlah kos yang amat tinggi.
- Utusan

  • Maklumbalas Cadangan Perlantikkan Professor

PENYERAGAMAN KRITERIA LANTIKAN JAWATAN PROFESOR:
PANDANGAN PERSATUAN STAF AKADEMIK
UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS (PEKA-UPSI)


1.    Secara  keseluruhan  PEKA-UPSI  tidak  bersetuju  dengan  penyeragaman yang  dicadangkan.  Setiap  universiti  telah  mempunyai  kriteria.  Janganlah diubah tiang gol yang telah ditentukan di setiap IPTA.

2.    Penyeragam an  untuk  sem ua  IPTA  adalah  tidak  sesuai.  Setiap  IPTA mempunyai ciri-ciri tertentu yang patut dibezakan. Antara perbezaan adalah seperti berikut:
a)    perbezaan  antara  universiti  apex,  penyelidikan,  komprehensif  dan fokus.
b)    Antara yang banyak peluang mendapat geran penyelidikan (university penyelidikan) dengan yang kurang peruntukan.
c)    perbezaan antara yang lama dengan yang baru.
d)    antara yang mempunyai cukup pensyarah dengan kurang pensyarah.
e)    kurikulum  akademik/latihan: m isalnya  UPSI  orientasi  pengajaran  dan pembelajaran  serta  penyeliaan  (Jika  pensyarah  begitu  terdesak mengejar kriteria nasional, akan diabaikan aspek profesion perguruan yang lebih berorientasikan latihan dan/atau praktikum).

3.    Syarat berkaitan penyelidikan Nilai geran untuk penyelidikan patut tidak menetapkan jumlah 5 projek untuk mencapai  jumlah minima  perolehan  dana. Sebaliknya seseorang  layak  jika telah mencapai  minima  berkenaan.  Dengan  kata lain  yang  perlu ialah  nilai yang ditetapkan dicapai secara kumulatif. Misalnya  bagi  bidang  Sains  Sosial  dan  Kemanusiaan,  tidak  ditetapkan RM30,000  per  projek  untuk  5  projek.  Projek  yang  kurang  RM30,000  juga diambil  kira;  di  mana  dalam  kes  seperti  ini  seseorang  perlu  lebih  banyak projek  untuk  mencapai  nilai  minima  RM150,000.    Begitu  juga  bagi  bidang Sains  dan Teknologi, tidak ditetapkan  RM50,000 per  projek untuk  5 projek. Projek  yang kurang  RM50,000 juga diambil kira; di mana dalam kes seperti ini  seseorang  perlu  lebih  banyak  projek  untuk  mencapai  nilai  minima RM250,000. Sebaliknya  mereka  yang  m empunyai  nilai  per  projek  yang  lebih  tinggi berkemungkinan  memadai  mempunyai  kurang  bilangan  5  projek  untuk mencapai nilai minima.

4.    Syarat berkaitan Jurnal/buku
a.    Patut dikira  nilai  kumulatif.  Jangan  disyaratkan  penulisan  buku  tidak melebihi 30% daripada nilaian penerbitan jurnal.
b.    Sumbangan  lain  perlu  disetarakan.  Misalnya  monograf,  ekspo, produk, IP  dan lain-lain.

5.    Sanjungan akademik dan Kepimpinan Akademik
a.    Syarat ‘menjadi  penilai  luar  kenaikan  pangkat  ke  jawatan  Profesor Madya’patut tidak  ada  kerana  pada  kebiasaannya  mereka  yang dilantik sebagai penilai ke jawatan Profesor Madya adalah berjawatan Profesor.
b.    Patut ada kesetaraan selain yang ada


Cadangan kesetaraan:
a.    Sumbangan sebagai Penyelidik Bersama
Sumbangan sebagai Penyelidik  Bersama dalam sesuatu  projek perlu diberi  pengiktirafan.Ini  kerana  seseorang  yang  terlibat  dalam penyelidikan bersama mempunyai ciri-ciri berikut:
•    Memberi  sumbangan  dalam  penyelidikan  projek  besar universiti/negara.
•    Kepakaran pensyarah diiktiraf oleh pihak berkenaan apabila dipilih sebagai ahli.
•    Sebagai mentor kepada penyelidik muda dalam sesuatu kumpulan penyelidikan

Lain-lain yang dicadangkan boleh sebagai kesetaraan:
b.    Penerima anugerah/pingat ekspo
c.    Konsultan kepada pihak luar dalam bidang berkaitan kepakaran
d.    Sumbangan kepada polisi negara
e.    Juri dalam pertandingan
f.    Lain-lain  yang  menunjukkan  pengiktirafan  terhadap  kepakaran seseorang pensyarah.

Syarat Perundingan dan Jalinan Industri
Dicadangkan kesetaraan:
a.    Sumbangan dalam Pembangunan dan Pentadbiran
•    Patut  sunbangan  terhadap  universiti  seperti  menjawat  jawatan pentadbiran di universiti diberi pemberatan.
•    Ini  kerana  mereka  yang  dilantik  memegang  jawatan  lebih  banyak mentadbir dan menyumbang kepada universiti berbanding memenuhi syarat-syarat kenaikan pangkat yang lain.
•    Pemegang  jawatan  pentadbiran  selalu  berhubung  dengan pihak  luar dan menjadi wakil universiti.
•    Pemegang  jawatan  pentadbiran  adalah  yang  menjadi  pemula  atau pemangkin kepada urusan perundingan dan jalinan selanjutnya.


Prof Madya Dr. Amir Hasan Dawi
Presiden PEKA-UPSI
28 April 2010

  • Ranking Universiti di Asia. Apa komen anda dan apa yang harus kita cadangkan untuk Pemantapan UiTM? Salurkan pendapat anda kepada kami di email : This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it dan This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it .

Rank 2010

Rank 2009

School Name

Country

Classification 2010

Score 2010

Score 2009

1

1

University of Hong Kong

Hong Kong

B1a

100.00

100.00

2

4

The Hong Kong University of Science and Technology

Hong Kong

C2a

99.00

97.50

3

10=

National University of Singapore (NUS)

Singapore

A1a

98.60

92.20

4

2

The Chinese University of Hong Kong

Hong Kong

B1a

98.40

99.20

5

3

The University of Tokyo

Japan

B1a

97.80

98.00

6

8

Seoul National University

Korea, South

B1a

97.00

94.50

7

6

Osaka University

Japan

B1a

96.40

95.50

8

5

Kyoto University

Japan

B1a

96.10

96.00

9

13

Tohoku University

Japan

B1a

94.70

90.80

10

12

Nagoya University

Japan

B1a

94.20

91.30

11

9

Tokyo Institute of Technology

Japan

C2a

93.60

92.60

12

10=

Peking University

China

B1a

93.40

92.20

13

7

KAIST - Korea Advanced Institute of Science & Technology

Korea, South

C2a

93.20

94.90

14

17

Pohang University of Science And Technology (POSTECH)

Korea, South

D3a

92.20

86.20

15

18

City University of Hong Kong

Hong Kong

C2a

90.90

85.30

16

15=

Tsinghua University

China

B1a

89.40

86.30

17

15=

Kyushu University

Japan

B1a

88.00

86.30

18

14

Nanyang Technological University (NTU)

Singapore

B2a

87.70

87.00

19

25

Yonsei University

Korea, South

A1a

87.20

82.80

20

19

University of Tsukuba

Japan

B1a

86.80

85.10

21

22

National Taiwan University (NTU)

Taiwan

A1a

86.70

84.20

22

20=

Hokkaido University

Japan

B1a

86.00

84.80

23

20=

Keio University

Japan

A1a

85.10

84.80

24

26

Fudan University

China

B1a

84.60

82.60

25

24

University of Science and Technology of China

China

B2a

83.80

83.00

26

23

Kobe University

Japan

B1a

81.60

83.70

27

27

Nanjing University

China

B1a

81.00

81.70

28

30=

Mahidol University

Thailand

B1b

80.20

76.30

29

33

Korea University

Korea, South

A1a

79.90

74.80

30

38

The Hong Kong Polytechnic University

Hong Kong

B2a

79.20

72.00

31

43

National Cheng Kung University

Taiwan

B1a

79.10

69.60

32

32

Zhejiang University

China

A1a

78.50

75.80

33

41

Chiba University

Japan

B1a

77.30

70.50

34=

29

Shanghai Jiao Tong University

China

A1a

76.80

77.10

34=

40

National Tsing Hua University

Taiwan

B2a

76.80

70.70

36

30=

Indian Institute of Technology Bombay (IITB)

India

C2a

76.70

76.30

37

34

Indian Institute of Technology Kanpur (IITK)

India

D2a

76.20

74.70

38

28

Hiroshima University

Japan

B1a

75.60

77.80

39=

37

Waseda University

Japan

A2a

75.40

72.20

39=

36

Indian Institute of Technology Delhi (IITD)

India

C2a

75.40

74.40

41

47

National Yang Ming University

Taiwan

D1a

74.70

66.90

42

39

Universiti Malaya (UM)

Malaysia

B1b

73.80

71.80

43

44

Sungkyunkwan University

Korea, South

B1a

73.50

69.30

44

35

Chulalongkorn University

Thailand

A1b

73.30

74.60

45

73

Hong Kong Baptist University

Hong Kong

C1b

70.80

56.90

46

63=

Osaka City University

Japan

C1a

70.70

60.50

47

45

Nagasaki University

Japan

C3a

70.30

67.50

48

42

Ewha Womans University

Korea, South

B1b

69.70

70.10

49

46

Hanyang University

Korea, South

B1a

69.50

67.00

50

50

University of Indonesia

Indonesia

A1d

68.60

65.50

51

62

Kanazawa University

Japan

C1a

68.20

60.90

52

61

Sogang University

Korea, South

C2b

67.50

61.40

53

49

Indian Institute of Technology Madras (IITM)

India

D2a

67.40

66.00

54

56

Okayama University

Japan

B1a

67.30

63.00

55

53

Kumamoto University

Japan

C1a

66.80

64.00

56

72

National Taiwan University of Science And Technology (formerly National Taiwan Institute of Technology)

Taiwan

C3a

66.50

57.90

57

141

Indian Institute of Technology Kharagpur (IITKGP)

India

C3a

66.10

37.10

58=

51

Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Malaysia

B1b

65.40

65.40

58=

77

National Central University

Taiwan

C2a

65.40

56.10

58=

84

Ateneo de Manila University

Philippines

C1d

65.40

54.20

61

54

Yokohama National University

Japan

C2a

65.20

63.90

62=

71

National Sun Yat-sen University

Taiwan

C2a

65.10

58.10

62=

57

Kyung Hee University

Korea, South

B1b

65.10

62.70

64

48

Tokyo Metropolitan University

Japan

C2a

65.00

66.80

65

55

Yokohama City University

Japan

D3a

64.90

63.20

66

171=

Indian Institute of Technology Guwahati (IITG)

India

D2a

64.80

30.90

67

60

University of Delhi

India

A1b

64.40

61.90

68

 

Tokyo Medical and Dental University

Japan

D3a

64.30

 

69

69

Universiti Sains Malaysia (USM)

Malaysia

B1b

64.20

58.40

70

70

Tianjin University

China

B2a

64.00

58.20

71=

58

Pusan National University

Korea, South

B1b

63.90

62.20

71=

74

National Chiao Tung University

Taiwan

B2a

63.90

56.70

73

59

Gifu University

Japan

C1a

63.40

62.00

74

68

Gunma University

Japan

C3a

62.60

58.70

75=

94

Tongji University

China

B1a

61.80

51.70

75=

63=

Indian Institute of Technology Roorkee (IITR)

India

D3a

61.80

60.50

77

90

Universiti Putra Malaysia (UPM)

Malaysia

B1b

61.60

53.00

78

63=

University of the Philippines

Philippines

A1c

61.40

60.50

79

81

Chiang Mai University

Thailand

A1b

61.20

54.70

80

75

Xi'an Jiaotong University

China

A1a

61.10

56.40

81

 

University of Hyderabad

India

D1b

60.50

 

82

82=

Universiti Teknologi Malaysia (UTM)

Malaysia

B2b

59.80

54.50

83

92

Inha University

Korea, South

B1b

59.60

51.90

84

82=

Kyungpook National University

Korea, South

B1b

59.40

54.50

85

63=

Universitas Gadjah Mada

Indonesia

A1d

58.50

60.50

86

86

Tokai University

Japan

B1b

58.40

53.60

87

95

Southeast University

China

B1a

57.80

51.20

88

78

Niigata University

Japan

B1b

57.60

56.00

89=

91

Chang Gung University

Taiwan

C3a

57.40

52.90

89=

110=

Beijing Normal University

China

B2a

57.40

45.80

91

85

Thammasat University

Thailand

A1c

57.20

53.80

92

97

Chonbuk National University

Korea, South

B1b

56.90

50.40

93

79

Ochanomizu University

Japan

D2b

56.40

55.20

94

87

Mie University

Japan

C1b

56.30

53.50

95

101=

The Catholic University of Korea

Korea, South

C1a

55.80

48.90

96

130=

University of Mumbai

India

A1c

55.40

39.30

97=

98

Ajou University

Korea, South

B1b

54.70

49.90

97=

 

Osaka Prefecture University

Japan

C2a

54.70

 

99=

88

Chonnam National University

Korea, South

B1b

54.50

53.40

99=

110=

University of Calcutta

India

A2b

54.50

45.80

101=

109

Prince of Songkla University

Thailand

A1c

54.40

46.30

101=

144=

University of Santo Tomas

Philippines

A1d

54.40

36.60

101=

93

Tokyo University of Agriculture and Technology

Japan

C3a

54.40

51.80

104

105

National Taiwan Normal University

Taiwan

B2b

53.90

47.80

105

130=

Yamaguchi University

Japan

C1b

53.50

39.30

106

76

De La Salle University

Philippines

C2c

53.30

56.30

107

101=

Shandong University

China

A1a

53.00

48.90

108

104

University of Ulsan

Korea, South

B1b

52.80

48.30

109=

100

University of Pune

India

A2c

52.50

49.00

109=

116

Jilin University

China

A1a

52.50

44.40

109=

130=

Airlangga University

Indonesia

B1d

52.50

39.30

109=

114=

National Chung Hsing University

Taiwan

B2a

52.50

45.20

113=

127

Fu Jen Catholic University

Taiwan

B1c

52.20

40.20

113=

80

Bandung Institute of Technology (ITB)

Indonesia

B2c

52.20

54.80

113=

89

Kagoshima University

Japan

C1a

52.20

53.30

116

112

Ritsumeikan University

Japan

A2b

52.10

45.40

117

99

Chungnam National University

Korea, South

B1b

51.70

49.60

118

103

Hallym University

Korea, South

C1b

50.90

48.40

119

119

Bogor Agricultural University

Indonesia

B2c

49.90

43.90

120

125=

Sun Yat-sen University

China

A1a

49.40

41.20

121

106

Saitama University

Japan

C2a

49.20

47.20

122

113

Khon Kaen University

Thailand

A1c

49.00

45.30

123=

125=

Aoyama Gakuin University

Japan

B2c

48.40

41.20

123=

124

Doshisha University

Japan

B2b

48.40

41.40

125

117

National Chengchi University

Taiwan

B2c

47.70

44.30

126

108

Kasetsart University

Thailand

A2b

47.50

46.50

127

191=

Sophia University

Japan

C2b

46.70

26.90

128

121

Nankai University

China

B1b

46.50

43.10

129

114=

Chung-Ang University

Korea, South

B1b

46.20

45.20

130

136

Yamagata University

Japan

C1b

45.40

38.40

131

201=

University of Miyazaki

Japan

C1b

44.60

21.70

132

146

Beijing Institute of Technology

China

B3a

44.10

36.30

133

151=

Saga University

Japan

C1b

43.80

35.30

134

120

Shinshu University

Japan

C1a

43.40

43.80

135=

128

Kinki University (Kindai University)

Japan

A1b

43.20

39.80

135=

161=

Kyushu Institute of Technology

Japan

C3a

43.20

33.00

137=

107

Hankuk (Korea) University of Foreign Studies

Korea, South

B2c

42.90

47.10

137=

129

Konkuk University

Korea, South

B1b

42.90

39.50

139=

161=

Huazhong University of Science and Technology

China

A1a

42.70

31.60

139=

133

Gyeongsang National University

Korea, South

B1b

42.70

39.00

139=

201=

Shanghai University

China

A2a

42.70

23.10

142

137

Shizuoka University

Japan

C2a

42.60

38.30

143

150=

University of Seoul

Korea, South

C2b

42.40

35.40

144

122

Kitasato University

Japan

C4a

42.10

42.90

145

201=

Wuhan University

China

A1a

42.00

22.90

146

201=

Chungbuk National University

Korea, South

B1b

41.40

21.10

147

140

East China University of Science and Technology

China

B2a

41.30

37.70

148

139

Dankook University

Korea, South

B1c

41.20

37.90

149

161=

China Agricultural University

China

B1b

41.00

32.00

150=

134

Dongguk University

Korea, South

B1c

40.90

38.70

150=

123

Kangnung National University

Korea, South

C2c

40.90

41.50

151=

181=

Central South University

China

A1a

 

28.50

151=

201=

Nara Women's University

Japan

D2b

 

17.50

151=

201=

Harbin Institute of Technology

China

A3a

 

21.60

151=

201=

Feng Chia University

Taiwan

B3a

 

18.30

151=

181=

International Christian University

Japan

D2c

 

28.40

151=

135

Soonchunhyang University

Korea, South

C1b

 

38.60

151=

201=

International Islamic University Malaysia (IIUM)

Malaysia

B1c

 

21.90

151=

201=

Sookmyung Women's University

Korea, South

C2b

 

23.30

151=

201=

University of Science and Technology Beijing

China

B2a

 

24.20

161=

191=

Gakushuin University

Japan

C3b

 

27.40

161=

201=

Inje University

Korea, South

C1b

 

24.10

161=

181=

Beihang University (former BAUU)

China

B2a

 

29.00

161=

161=

Donghua University

China

B3a

 

33.10

161=

201=

Padjadjaran University

Indonesia

A3d

 

19.60

161=

144=

Nanjing Agricultural University

China

B2b

 

36.60

161=

171=

Diponegoro University

Indonesia

A1d

 

30.50

161=

201=

Yeungnam University

Korea, South

B1b

 

21.40

161=

151=

Dalian University of Technology

China

A2a

 

33.40

161=

191=

National Chung Cheng University

Taiwan

C2a

 

27.10

161=

 

Toyota Technological Institute

Japan

D3a

 

 

161=

201=

Beijing University of Technology

China

B2a

 

24.70

171=

201=

Osaka Kyoiku University

Japan

D2c

 

22.20

171=

 

National University of Defense Technology

China

B3a

 

 

171=

 

Kwansei Gakuin University

Japan

B2c

 

 

171=

 

Nihon University

Japan

A1b

 

 

171=

118

Hirosaki University

Japan

C1b

 

44.10

171=

138

Dong-A University

Korea, South

B1c

 

38.00

171=

150=

Lanzhou University

China

B2a

 

35.40

171=

201=

Kangwon National University

Korea, South

B1b

 

14.40

171=

151=

Cheju National University

Korea, South

C1b

 

33.90

181=

201=

Beijing University of Posts and Telecommunications

China

B2a

 

21.50

181=

181=

Sichuan University

China

A1a

 

28.70

181=

148

East China Normal University

China

B2a

 

35.70

181=

201=

National Taiwan Ocean University

Taiwan

C3a

 

24.70

181=

149

Sejong University

Korea, South

B2b

 

35.50

181=

201=

Shanghai Normal University

China

B2a

 

20.00

181=

201=

Beijing Jiaotong University

China

B2a

 

16.30

181=

151=

Xiamen University

China

A1b

 

34.80

181=

161=

Kumoh National Institute of Technology

Korea, South

C4b

 

32.60

191=

201=

University of Electronic Science and Technology of China

China

B2a

 

24.40

191=

201=

Beijing University of Chemical Technology

China

B2a

 

22.10

191=

151=

Hannam University

Korea, South

B2c

 

34.80

191=

201=

HanDong Global University

Korea, South

D2c

 

21.60

191=

201=

Lingnan University (Hong Kong)

Hong Kong

D4a

 

25.80

191=

147

Kochi University

Japan

C1b

 

36.00

191=

151=

Chosun University

Korea, South

B1b

 

35.00

191=

171=

Hongik University

Korea, South

B3b

 

31.40

191=

142

Kyoto Institute of Technology

Japan

D3a

 

36.90

191=

201=

National Chi Nan University

Taiwan

C3b

 

25.50

 

  • Sedutan Cadangan UTIMAS Dalam Majlis Dialog Dengan YB Menteri Pengajian Tinggi Pada 19-20 Jul 2009.

CADANGAN PENAMBAHBAIKAN BAGI PERBINCANGAN ISU-ISU SEMASA DAN MAJLIS DIALOG PERSATUAN PEGAWAI AKADEMIK IPTA BERSAMA Y.B. MENTERI PENGAJIAN TINGGI MALAYSIA. 19-20 Julai 2009, Hotel Prince, Kuala Lumpur                             
Usul Cadangan daripada UTiMAS, UiTM Shah Alam:
1.    Menetapkan jumlah nisbah Profesor / Profesor Madya berbanding  dengan nisbah pelajar di semua Universiti dibawah Kementerian Pengajian Tinggi. Perlu disediakan dasar untuk semua universiti berbanding jumlah pelajar selari dengan pembangunan akademik terkini dan relevan.

2.    Bagi Profesor Madya yang telah lama berkhidmat, dan  tidak dapat kenaikan pangkat jawatan  kepada  Profesor, perlu ada dasar ‘timebase’ bagi kenaikan pangkat ke Profesor JUSA A/B/C atau ke jawatan baru yang diwujudkan bergelar ‘Fellow’ JUSA B/C saja.

3.    Dasar peruntukan fasiliti untuk kemudahan Profesor / Profesor Madya  selari dengan fasiliti yang diperuntukkan adalah sama dengan pegawai-pegawai PTD, mithalnya saiz ruang pejabat, ‘personal assistant’, dll. kemudahan.

4.    Kelayakan perjalanan dan sarahidup untuk pembentangan kertas kerja, seminar, penyelidikan perlu mengikut kelulusan daripada Pekeliling Jabatan Perkhidmatan Awam, dan tidak di ubahsuai atau dikurangkan dengan sewenangnya oleh pihak pentadbiran Universiti.

5.    Kelonggaran birokrasi dari pihak pengurusan Universiti untuk meluluskan program-program  akademik ke luar Negara seperti menjalankan tugas Profesor Jemputan,  Penyelidikan di luar Negara, pembentangan kertaskerja di seminar dan konferensi luar Negara.    

6.    Cadangan menghidupkan kembali  ITM di kawasan luarbandar bagi memberi ruang pendidikan pelajar miskin dan luar bandar yang berkelulusan tahap minima dan dilatih dalam pelbagai bidang separa professional pada peringkat Diploma. ITM ini akan menyelamatkan belia bumiputra dari menjadi warga yang tersisih daripada arus pembangunan. Ini akan mengelakkan mereka daripada terlibat dalam kegiatan yang tidak berfaedah agar di lentur menjadi warga yang memenuhi kehendak pembangunan Negara. Ia juga boleh menjadi  sebagai ‘feeder’ kepada UiTM.  Penubuhan kembali ITM ini akan memberikan peluang kepada pelajar bumiputra yang berkelayakan untuk meneruskan pengajian pada peringkat Diploma. Peranan Kolej Bersekutu perlu dikajisemula.

Antara resolusi dari seminar dan bengkel penelarasan perancangan strategic UTiMAS & UiTM dari 16-19 Julai 2009 I Hotel The Palace, Kota Kinabalu , Sabah.

 


Page 6 of 6